Terug naar Games

Nintendo 3DS


PlayStation 5-specificaties volledig onthuld

Gepubliceerd 19-03-2020
Laatst gewijzigd 19-03-2020
Bron Gamer.nl
Sony heeft de specificaties van de PlayStation 5 onthuld.

De focus op de specificaties van de aankomende Sony-spelcomputer ligt op een state-of-the-art custom design gecombineerd met gebruikersgemak voor ontwikkelaars. Het is de bedoeling dat ontwikkelaars die bekend zijn met PS4-hardware ook gemakkelijk games voor de PlayStation 5 kunnen ontwikkelen.
 
CPU en GPU
De PlayStation 5 heeft qua grafisch geheugen 16GB GDDR6 - gelijk aan de Xbox Series X. Ook de CPU is vergelijkbaar, al heeft de PS5 een lagere kloksnelheid ten opzichte van de Series X (3,5 GHz ten opzichte van 3,8 GHz). De GPU draait op 10,28 TFLOP's met 36 compute units op 2,23 GHz, in vergelijking met 12 TFLOP's met 52 compute units op 1,825 GHz voor de Series X.

Puur gebaseerd op de cijfers wint de Series X dus in beide instanties, al moet in de praktijk blijken hoeveel verschil dit maakt. Daarbij kiest Microsoft met de Series X voor vaste kloksnelheden, terwijl de PS5 juist variabele kloksnelheden heeft, waardoor er meer kracht voor andere processen beschikbaar is.
 
Laadtijden en opslag
De PlayStation 5 moet wel snellere laadtijden krijgen in vergelijking met de Series X. Beide consoles hebben 16 GB GDDR6 op 265-bit aan geheugen, maar de PS5 kan 5,5 GB per seconde inladen voor raw data en 8 a 9 GB per seconde voor gecomprimeerde data. Dit ten opzichte van de Series X, waarbij 2,4 GB per seconde voor raw data en 4,8 GB per seconde voor gecomprimeerde data mogelijk is. In theorie zou dat de PS5 ongeveer twee keer zo snel maken als de Series X.

De PlayStation 5 bevat een SSD-schijf met 825 GB aan schijfruimte, ten opzichte van 1 TB aan SSD-schijfruimte op de Series X. Waar die laatstgenoemde console uitgebreid kan worden met meer schijfruimte via custom gemaakte SSDs, kan de PS5 in principe met elke NVMe SSD-schijf uitgebreid worden. Deze moeten van te voren wel goedgekeurd worden door Sony om snelle datatransfers te garanderen. Via een usb-ingang kan ook een HDD aangesloten worden. Sony zegt een nieuwe techniek te hebben ontwikkeld die games minder groot maakt, waardoor 825 GB aan schijfruimte voor veel spelers genoeg zou moeten zijn.
 
3D-audio
Het bedrijf legt ook de nadruk op 3D Audio, dat mogelijk wordt gemaakt met de Tempest Engine. Hierdoor moet het voor ontwikkelaars makkelijk worden om geluiden precies vanaf de juiste locatie te laten komen, zodat het voor spelers nog makkelijker is om te bepalen waar een geluid vandaan komt.
 
Andere details
Tot slot liet Sony weten dat het de bedoeling is dat een selectie van PS4-games vanaf de PS5-lancering backwards compatible is, al zijn er nog geen details over welke games hier precies onder vallen. Het lijkt waarschijnlijk dat dit aanbod na verloop van tijd wordt uitgebreid.

Ray tracing, een techniek waarbij lichtinval realistischer oogt, is net zoals op de Series X een belangrijk wapenfeit. Details over de releasedatum of prijs zijn er nog niet - zover bekend komt de PlayStation 5 dit najaar uit.